13 November, 2010

Metrou versus RATB

Acesta este al patrulea an pentru mine in Bucuresti, timp in care am folosit toate mijloacele de transport in comun: metrou, tramvai, troleibuz si autobuz. Taxiurile nu intra tot aici pentru ca nu iti ofera imensa placerea de a calatori cu alte cateva zeci de persoane care sa iti sufle in nas si sa te impinga in spate.

Dupa atatia ani de experienta si cu un trecut inocent intr-un orasel de provincie, obiectivitatea mea este indiscutabila, si astfel cred ca este timpul sa pun in balanta cele 2 optiuni pe care capitala le are de oferit: metrou si RATB.

1. Runda intai: In primul an de facultate locuiam in Titan(profesorului meu de sport de atunci ii placea sa glumeasca spunand ca e in Ilfov). Asta inseamna ca imi lua aproximativ 45-50 de minunte sa ajung la ASE - on a good day. La sfarsitul acestui an mi-am dat seama ca sunt ca o cartita, merg doar pe sub pamant; iar pentru cei familiarizati cu jocul Age of Empires(situatia in care ai mai multe triburi in echipa ta), vor intelege la ce ma refer cand spun ca asta este tot ceea ce stiam din marea harta a Bucurestiului: zona Titan - cat de cat, centru cu Romana - Universitate - Unirii(Victoriei era in alta lume pe atunci) si zona Politehnica si Regie. Restul era scufundat in bezna. In RATB macar exista priveliste.
=> 0 - 1 pentru RATB;

2. In runda a doua sa vorbim despre persoanele care ne onoreaza cu prezenta lor in mijloacele de transport in comun. La metrou, locurile se ocupa pe criteriul primul venit, primul servit, nimeni nu te ridica dupa scaun si nu are comentarii urate de facut la adresa unuia mai tanar care - NESIMTIRE - sta jos. In RATB, aici sunt toti oamenii in varsta care nu ezita sa iti sara la gat si sa te vorbeasca de bine, daca - God forbid! - stai jos. Poti fi frant de oboseala, sa iti fie rau, sa ai de mers peste 20 de statii - daca nu ai riduri si par alb, mai bine stai in picioare, iti pui castile in urechi si te gandesti la patul de acasa.
=> 1 -1 egal;

3. Runda a treia se axeaza tot pe companie, de data aceasta cu accent pe cersetori. Stiu ca si la metrou exista, cei drept mai rar, dar in RATB sunt nelipsiti. Cat am locuit in Crangasi si circulam aproape zilnic cu 41(tramvai pentru necunoscatori), deja ma familiarizasem cu majoritatea dintre ei, fiecare cu zilele si intervalele sale orare. Sa nu mai mentionez vanzatorii ambulanti cu 'servetele parfumate - 3 pachete la 10 000' sau '2 perechi de sosete la 5 lei'.
=> 3 -1 pentru metrou(sunt 2 tipuri de oameni pusi in balanta);

4. La cate batai ati asistat in metrou, sau, si mai rau, ati luat parte? Dar in RATB? Cea de-a doua e o intrebare retorica - deja face parte din educatia oricarui locuitor al capitalei.
=> 4 - 1 pentru metrou;

5. Sa vorbim si de mirosuri? Stiu, deja devine dureros. Pe o parte, in RATB exista geamuri, pe de alta parte, in statiile de metrou e mai racoare, dar doar in statii.
=> 4-2 pentru metrou;

6. Timpul este un factor esential si trebuie recunoscute meritele unui autobuz: am stat jumatate de ora in 368 intre Eroilor si Armata Poporului - pe jos probabil ca se parcurge distanta in 15 minute. Metroul e dragut, simpatic chiar, cand stii ca indiferent de intervalul orar si de aglomeratie, macar face doar 2 minute si jumatate intre 2 statii - aproape ca uiti de conditii... aproape.
=> 5-2 pentru metrou;

7. In runda finala e timpul sa amintim si ambianta. Este un factor mai putin important decat celelalte, dar contribuie si el. Unde ai mai ascultat si o muzica buna, dupa ce ti s-au oferit deja atatea conditii: cald, aglomeratie, mirosuri tari si trafic?! Exact, numai in RATB.
=> 6 -2 pentru metrou.

In concluzie, castigatorul detasat este clar ... mersul pe jos.

1 comment:

Cosmin Gurau said...

Eu merg cu trotineta. Daca e liber, ma urc in RATB, daca nu, asta e. Oricum scurtez timpul cu pana la 50%, I kid you not.